Jakub Skrbel

Nový vzhled Facebooku! A spolu s novým rozhraním i nový formát vizibilní reklamy

Facebook nechal náhodně vybrané uživatele nahlédnout pod pokličku a zařadil je do beta testování nového vzhledu. Jak tento vzhled vypadá? Jaké jsou největší změny? Jak změní reklamu na Facebooku?

image

Vzhled nového FB více připomíná mobilní aplikace, které znáte například z iPhone nebo Androidu. Rozhraní je nyní mnohem více responzibilní, hlavní ovládací prvky jsou umístěny v horní liště, která připomíná ovládací lištu z mobilních zařízení. Ovládací prvky jsou nyní více zaoblenější, používají se více pastelové barvy a nově přepracované symboly. Velkou novinkou je i tmavý režim - tzv. Dark Mode.
Levou část tvoří panel “hlavní stránka”, kde lze nalézt základní odkazy do vašich stránek, správce reklam, marketplace, přátelé, skupiny, FB Watch a podobné. Střední část opět tvoří newsfeed.

Pravá strana hlavní stránky je vyhrazena pro upravený formát reklamy (viz níže) a seznam přátel z Messengeru, který nelze skrýt. Zajímavostí je nová možnost blokovat (vypnout) audio a videohovory.

image

Na pravé straně se vyskytuje i přepracovaný formát reklamy. Zatímco původní reklamy v pravém sloupci většinou přinášely zobrazení, ale prokliky byly slabší, tak nový formát zobrazuje jen jednu reklamu, která je mnohem viditelnější. Tato reklama zůstává neměná i po scrollování stránky. Předpokládám, že se tato reklama stane mnohem dražší (CPC), než původní formát.

V porovnání s klasickou reklamou v newsfeedu může být reklama v pravém horním sloupci více připomínat bannerovou reklamu, kterou znáte například z obsahové síti Google Ads.

Další změnu naleznete ve vyhledávání, které nyní více připomíná SERP od Google. Kromě vyhledávání profilů, stránek, skupin a příspěvků se nyní zobrazuje i výstřižek z Wikipedie.

image

Přepracovaného vzhledu se dočkala i stránka s profilem. Profilová fotka je nyní zobrazena na středu úvodního obrázku. Tlačítko “sledovat” a odkazy na podstránky (timeline, informace,…) jsou nyní dominantnější.

image

Podobné změny lze očekávat i na firemních stránkách, kde v současné době je profilový obrázek stále umístěn vlevo. Pokud je na úvodní fotografii nastaveno video, nedochází k jeho přehrávání ve smyčce. Mnohem většího prostoru dostalo CTA tlačítko stránky - může se jednat například o “Poslat zprávu”. Pří scrollování se zobrazuje v levé části 6 posledních fotek 1 poslední video.

Podle prvních informací začne Facebook nasazovat tento nový vzhled od Q1 2020. První vlna změn se očekává 6. ledna 2020.