Co je to retargeting a remarketing? A jak funguje?

Rozhodovací a nákupní proces uživatele trvá většinou delší dobu než je jedna návštěva internetové stránky. Spolu s vyšší cenou roste i délka rozhodovacího procesu. Pro oslovení návštěvníků po dobu jejich rozhodování slouží Retargeting (Remarketing), někdy označován i zkratkou RLSA (pro vyhledávací síť). Co je to retargeting? A jak funguje? Jaké nabízí výhody?

Retargeting nebo remarketing?

Zpětné oslovování návštěvníků Vašich stránek bývá označován jako retargeting, popř. remarketing. Jedná se o prakticky totožné služby. Největším rozdílem je odlišné značení u Seznam Sklik a Google Ads (dříve "AdWords").

Remarketing je původně nástroj v reklamním systému Google AdWords (nyní "Ads"), který byl spuštěn v roce 2010.

Retargeting je nazývána ekvivalentní služba od Seznamu, která je nabízena v inzertní službě Sklik od roku 2014.

Princip fungování

Na své stránky umístíte retargetingový kód. Reklamní systém si díky tomu zapamatuje (pomocí "cookies"), kterou adresu daný uživatel navštívil. Inzerent poté vytvořtí retargetingový seznam uživatelů. Následně vyplní podmínky pro zobrazování reklamy a může vytvořit první retargetingovou reklamu a reklamní sestavu. Reklamy se poté zobrazují jako bannery, textové nebo kombinované reklamy v obsahové síti.

Cílit můžete na všechny návštěvníky za posledních 540 dnů (1,5 roku).

Hlavní cíle retargetingu / remarketingu

Hlavním cílem remarketingu (retargetingu) je připomenout Váš web (produkt, firmu) bývalému návštěvníkovi a přimět jej opětovně navšítvit danou internetovou stránku, provést konverzi (nákup, registraci, volání) nebo navšítvit kammenout provozovnu.

V případě internetových obchodů můžete svým zákazníkům připomenout, že mají nedokončenou objednávku (nazývá se "košíkový retargeting"). V případě pokročilejších cílení můžete svým zákazníkům nabídnout nový produkt, novou variantu.

Pokročilejší cílení většinou vyžaduje již práci specialisty.

Výhody

Remarketing a retargeting nabízejí velkou řadu výhod. Mezi obecné výhody patří:

  • vyšší návratnost investic
  • zvýšení povědomí
  • flexibilita
  • masový zásah

Kolik stojí retargeting?

Obecně se nedá říct přesná částka, kolik je potřeba investovat do retargetingu. Výsledná částka se skládá ze 3 složek:

  • Platba za přípravu kampaně (vytvoření strategie)
  • Platba za proklik (CPC) nebo za 1000 zobrazení (CPT/CPM)
  • Platba za správu a optimalizaci (dodatečné úpravy, report výsledků)

Dynamický retargeting

Dynamický retargeting je speciální formou retargetingu, který se nejčastěji používá pro internetové obchody. Inzertní systém sám vytvoří reklamní kreace podle toho, které produkty daný uživatel v minulosti navštívil.

V případě Seznam Skliku je potřeba propojit Sklik ke Zboží.cz a mít validní feed, shodnou URL a dodat logo.

Pro inzerci v Google Ads (dřívě "AdWords") je potřeba větší zásah do retargetingového kódu a propojení s Google Merchants.